دسته بندی مقالات

چگونه حرفه ای باشیم یا چگونه از شر این ناراحتی خلاص شویم؟ ذهن هشیار


همه ما گاهی خجالتی بوده‌ایم و هیچ اشکالی ندارد، اما اگر خجالتی ما را آزار می‌دهد و ما را از انجام فعالیت‌های اجتماعی باز می‌دارد، باید یاد بگیریم که چگونه حرفه‌ای باشیم. این مقاله برای همه افرادی که خجالتی هستند و دوست دارند راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنند مفید است، پس آن را از دست ندهید. چگونه پرویی باشیم؟ بسیاری از افراد خجالتی می پرسند چگونه پرویی بودن؟ ابتدا بگوییم که پرویی بودن با گستاخی و بی ادبی متفاوت است. شاید این کلمه کاملاً درست نباشد، بنابراین ذهنیت بدی در مورد پرو بودن ایجاد می کند. پرویی بودن تا زمانی که مودب باشید اصلا چیز بدی نیست. اگر به دنبال درمانی برای کمرویی هستید، یاد بگیرید که چگونه با روش های زیر قاطعانه یا جسور باشید: خواسته های خود را با صدایی واضح و کمی بلند بیان کنید، در مقابل افرادی که خجالتی هستند، صدای آنها از ته چاه می آید. و خواسته های خود را آهسته و با تردید بیان می کنند) خودتان تصمیم بگیرید که چه کاری می خواهید انجام دهید. هرگز کسی را به زور یا به دلیل ناراحتی یا زشتی همراهی نکنید. تو نمیخوای بری اگر احساس می‌کنید کسی با حرف‌هایش شما را مسخره می‌کند یا با گفتن حرف‌های نامناسب شما را زیر سوال می‌برد، در گفتن نظرتان تردید نکنید و به او بگویید که از حد خود فراتر رفته است. درخواست های خود را خیلی راحت و بی پروا بیان کنید فرقی نمی کند چه کسی در مقابل شماست اگر چیزی در درون شما هست یا درخواستی دارید بدون اینکه فکر کنید پذیرفته می شود یا خیر بگویید. چگونه از شر ناراحتی خلاص شویم؟ خیلی وقت ها راه حل هایی برای خلاص شدن از شر کمرویی به ما پیشنهاد می شود که خیلی کاربردی نیست مثلا می گویند به هیچ چیز فکر نکنید فقط لبخند بزنید و سلام کنید! این توصیه ممکن است برای کسانی که خیلی خجالتی نیستند کارساز باشد، اما برای افرادی که با کمرویی مزمن سر و کار دارند کارساز نخواهد بود. کمرویی مزمن فراتر از احساس اضطراب و ناراحتی است که در موقعیت های خاصی مانند روز اول کار و غیره رخ می دهد. بنابراین باید راهکارهای اساسی برای آن ارائه شود. کمرویی به خودی خود از بین نمی رود، بنابراین برای درمان کمرویی، از راهکارهای زیر استفاده کنید: علت کمرویی را بیابید هنگامی که بدانید کمرویی شما از کجا می آید، بهتر می توانید آن را حل کنید. کارشناسان معتقدند که خجالتی ناشی از عواملی مانند ژنتیک، محیط کودکی و تجربیات زندگی است. به عنوان مثال، روش های نامناسب فرزندپروری باعث خجالتی شدن فرد می شود. اگر والدینتان بیش از حد بر خطرات احتمالی تأکید کرده اند، احتمالاً نسبت به افراد و موقعیت های ناآشنا بسیار محتاط هستید. اگر والدینتان قوانین سختگیرانه ای در مورد فعالیت های مجاز و غیرمجاز شما وضع کرده اند. آنها خودشان خجالتی یا مضطرب بودند که باعث می شد از آنها الگو بگیرید. عدم ثبات و نامطمئن بودن محیط زندگی نیز می تواند در بروز خجالتی نقش داشته باشد، مثلاً تغییرات زیاد در محل سکونت، محله ناامن، تغییر در خانواده به دلیل مشکلاتی مانند طلاق یا فوت یکی از عزیزان و غیره، که می تواند بر نحوه رفتار و تعاملات اجتماعی شما تأثیر بگذارد. کمرویی می تواند در نوجوانی و بزرگسالی ایجاد شود، برای مثال، اگر توسط دوستان و همسالان خود طرد شده اید، یا اگر معلمان و والدینتان با مقایسه شما با دیگران، شما را تحقیر کرده اند، طبیعی است که از احتمال قرار گرفتن در موقعیت های تحقیرآمیز بترسید. موقعیت های آینده نوع نگاه شما به افراد نشان دهنده عزت نفس شماست، برای اطلاعات بیشتر مقاله ارتباط چشمی عاشقانه را بخوانید. ببین واقعا خجالتی هستی یا نه برخی از افرادی که خود را خجالتی می دانند اغلب آن را با اضطراب اجتماعی و درونگرایی یکی می دانند. البته گاهی اوقات افراد خجالتی دارای اختلال اضطراب اجتماعی یا درونگرایی یا هر دو هستند. اما باید بدانید که اضطراب اجتماعی یک مشکل سلامت روان است، در حالی که کمرویی یک اختلال محسوب نمی شود. اضطراب اجتماعی ترس دائمی از طرد شدن، انتقاد و تایید نشدن توسط دیگران است و این ترس می تواند به جایی برسد که شما از جامعه فرار کنید. اگر خجالتی هستید، هنگام ملاقات با یک فرد جدید احساس ناخوشایندی خواهید داشت، اما زمانی که بیشتر بشناسید، برقراری ارتباط برای شما آسان خواهد شد. همچنین برخی افراد اگر بخواهند به تنهایی فعالیت های شخصی خود را انجام دهند، خجالتی هستند، اما اینطور نیست. بنابراین بسیار مهم است که خجالتی بودن، اضطراب اجتماعی و درونگرایی را از هم جدا کنید و متوجه شوید که چه مشکلی دارید. فکر نکنید که توجه مردم 100 درصد به شماست. بسیاری از افراد خجالتی نگران این هستند که دیگران دائماً به آنها نگاه می کنند و ضعف ها و اشتباهات آنها را قضاوت می کنند. اما این طوری نیست. اگر متقاعد نشده اید، از خود بپرسید که چقدر به مردم و کارهایی که انجام می دهند اهمیت می دهید. آیا توجه دارید خود واقعی خود را نشان دهید. بسیاری از افراد خجالتی دوست دارند پشت اعتماد به نفس کاذب پنهان شوند. این نه تنها آنها را شجاع جلوه نمی دهد، بلکه آنها را بیشتر مضطرب و ناراحت می کند. در مورد انجام کاری دروغ نگویید. دادی و آسان بود، تظاهر نکن. مطمئن باشید با انجام این کار و دریافت واکنش های مثبت، به مرور زمان عزت نفس شما افزایش می یابد. خجالتی بودن گاهی اوقات خوب است، دوست یابی یا ارتباط با افراد جدید ممکن است سخت باشد، اما این چیز بدی نیست زیرا برای دوستی با غریبه ها کمی توجه لازم است. همچنین، شروع به آرامی اعتماد بیشتری ایجاد می کند و رابطه را در آینده قوی تر می کند. در مورد آن با یک درمانگر صحبت کنید. کمرویی به خودی خود یک مشکل سلامت روان نیست، اما به مرور زمان منجر به ناراحتی عاطفی می شود. بسیاری از مردم از خود می پرسند چگونه از خجالتی بودن و ساکت بودن دست بردارند؟ ابتدا، اگر خجالتی خود را بسیار آزار می دهد، بپذیرید. سعی کنید آن را بهبود بخشید. شاید بتوانید با یادگیری مهارت های مختلف کمرویی خود را تا حد زیادی درمان کنید. یک درمانگر می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند: مدیریت علائم فیزیکی، بررسی دقیق علل کمرویی، شناخت اضطراب اجتماعی و سایر نگرانی‌ها، مدیریت مهارت‌های یادگیری اضطراب و تمرین‌های تنفسی راه‌هایی برای احساس راحتی در موقعیت‌های اجتماعی هستند. بی خوابی می تواند یکی از عوامل ایجاد استرس باشد. برای درمان بی خوابی، علائم بی خوابی شبانه چیست؟ توصیه به چگونه خجالتی نباشیم؟ هیچ درمان قطعی برای کمرویی وجود ندارد. برای اینکه یاد بگیریم چگونه خجالتی نباشیم، باید تکنیک های زیر را یاد بگیریم: در مورد خجالتی بودن خود صحبت نکنید. لازم نیست به همه بگویید که خجالتی هستید. عزیزان شما این را می دانند، اما غریبه ها نمی دانند. شما همانقدر خجالتی هستید که فکر می کنید. معلوم نیست میخوای خرابش کنی یا نه. خجالتی بودن خود را یک چیز بزرگ تلقی نکنید. اگر دیگران به شما می گویند چقدر خجالتی هستید، سعی کنید به رفتار عادی خود ادامه دهید و خیلی راحت در مورد آن صحبت کنید. به این ترتیب نشان خواهید داد که چندان بزرگ و مهم نیست. به خود برچسب نزنید لازم نیست به خودتان برچسب خجالتی بزنید. اجازه دهید دیگران شما را به عنوان فردی منحصر به فرد تعریف کنند، نه بر اساس خجالتی بودن شما. دست از خود تخریبی بردارید. گاهی اوقات ما بدترین دشمن خودمان هستیم. اجازه ندهید منتقد درونی شما را ناامید کند. هر زمان که درون شما می خواهد افکار منفی در مورد کمرویی شما ایجاد کند، آن را با علامت توقف متوقف کنید. نقاط قوت خود را بشناسید، فهرستی از تمام ویژگی های مثبت خود بیابید و هر شب قبل از خواب و هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید آن را بخوانید و به خود یادآوری کنید که چقدر توانایی و ارزش دارید. لینک های خود را با دقت انتخاب کنید. افراد خجالتی دوستان کمتر اما صمیمی تری دارند. وقت خود را با کسانی بگذرانید که واقعاً به شما احساس خوبی می دهند و از افرادی که بی وقفه به دنبال تمسخر، تمسخر و آزار شما هستند دوری کنید. چگونه خجالتی و ساکت نباشیم شاید باور نکنید، اما برخی افراد می گویند که به دلیل تیپ شخصیتی خود مدام از خود می پرسند که چگونه خجالتی و ساکت نباشیم. زیرا این افراد به دلیل خجالتی بودن ضربات زیادی را در زندگی متحمل شده اند.آنها قدرت حرف زدن در زمانی که باید صحبت کنند را نداشتند و خجالت می کشیدند نظر خود را بیان کنند.زمانی که باید نه می گفتند نه به خاطر هزار دلیل و بهانه در ذهنشان است.خوددار و…پس دغدغه این افراد این است که چگونه خجالتی نباشند؟ اولین قدم این است که خودتان را بپذیرید. شما به دلیل نحوه رشد خود و بسیاری شرایط دیگر تبدیل به فردی ساکت و خجالتی شده اید. مهمترین راه برای غلبه بر کمرویی، افزایش عزت نفس است. وقتی انسان اعتماد به نفس دارد، در شرایط سخت از بیان عقیده خود خجالت نمی کشد، بلکه با تمام قدرت و با حفظ احترام نظر خود را بیان می کند و خود را از چنین شرایط سختی رها می کند. پس اول از همه سعی کنید روی عزت نفس خود کار کنید. فکر نکنید که سکوت یک مشکل یا نقطه ضعف است، سکوت چندان بد نیست، مخصوصا اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد حرف نمی زنید، اما وقتی دهان باز می کنید، حرف های ارزشمند و ارزشمندی می زنید. در این صورت باید به خود ببالید که شاعر می گوید: «کوتاه و گزنده هستی، زیرا دنیا از تو پر خواهد شد.» پس شاید خجالتی را باید درمان کرد، به دلیل سوء استفاده از شخص. ممکن است، اما سکوت و سخنوری در عین حال چیز خوبی است و اگر به خود آسیبی نرسانید، نیازی به درمان ندارید. 15 ژوئن 1401

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.