دسته بندی مقالات

چگونه تنبلی را از بین ببریم؟ درمان تنبلی


همه ما دوست داریم بعضی روزها تنبلی کنیم و استراحت کنیم و خوش بگذرانیم و این نه تنها بد نیست بلکه هر از گاهی لازم است اما وقتی تنبلی تبدیل به عادت می شود بسیار مضر است و باید یاد بگیریم. چگونه تنبلی را از بین ببریم؟ در این مقاله درباره علل تنبلی و راهکارهای رفع تنبلی صحبت کردیم. چگونه تنبلی را از بین ببریم وقتی از شما می پرسید که چگونه تنبلی را از بین ببرید یا چگونه تنبلی نکنید، قطعاً در شرایطی هستید که تنبلی به شما فشار آورده و باعث شده احساس بی ارزشی، بیهودگی و کسل کننده بودن کنید. به نوعی از خود ناراضی هستید و می خواهید تغییر دهید تبریک می گوییم، زیرا اولین قدم پذیرش است. زمانی که متوجه شدید که دائماً در کار و وظایف خود، اهداف و رویاهای خود و غیره سستی می کنید و به دنبال راه حلی برای این مشکل هستید، در نیمه راه هستید. حال ببینیم چگونه تنبلی را از بین ببریم تا برایمان سخت و طاقت فرسا نباشد و از طرفی این تغییرات در درون ما ایجاد و تثبیت شود. 1- یک دفترچه بردارید و آنچه را که می خواهید بنویسید چه چیزهایی دوست دارید داشته باشید هدف شما از زندگی چیست. با نوشتن متوجه می شوید که تا به حال به کدام یک از خواسته هایتان رسیده اید، وقتی می بینید برای رسیدن به اهدافتان کاری انجام نداده اید کمی استرس و ترس به شما دست می دهد و این می تواند شما را به جلو سوق دهد. یکی از اهداف کوتاه مدت خود را انتخاب کنید، یک زمان هدف تعیین کنید و برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید. 2- برای انجام کارها به خود پاداش دهید. قطعاً لازم نیست کار عجیبی انجام دهید تا لایق جایزه باشید، حتی اگر امروز فعال‌تر از دیروز بودید و یک ساعت بیشتر روی وظایف، رویاها، اهداف خود وقت گذاشتید، شما شگفت‌انگیز هستید و می‌توانید به خودتان پاداش دهید البته هدیه بخرید. ، لازم نیست چیزی بخرید. پاداش چیزی است که شما را شادتر می کند. اگر به بازی، بیرون رفتن و … علاقه دارید، می توانید این نوع پاداش را برای خود در نظر بگیرید. 3- برنامه داشته باشید و به ازای هر یک ساعت فعالیت مفید یک ربع استراحت کنید، برای فردی که سالها تنبلی می کند تبدیل شدن به یک فرد فعال کمی سخت است.پس برنامه ریزی کنید.اگر قصد مطالعه دارید. ، مطالعه. و… یک ساعت فعالیت + یک ربع سرگرمی برای خود تعیین کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید. 4- آنقدر کمال گرا نباشید که مانع انجام کارها شود. برخی از افراد کار را برای خود سخت می کنند زیرا می خواهند همه چیز را به بهترین شکل انجام دهند و این باعث تنبلی امروز و فردا می شوند. شما تلاش می کنید، اما ایده آل گرایی را کنار بگذارید. یکی از راه های درمان تنبلی دانستن علم روانشناسی است برای مطالعه بیشتر به مقاله رویکردهای روانشناسی مراجعه کنید. 5- قبل از انجام کاری، آن را در ذهن خود به ساده ترین شکل انجام دهید، مثلاً اگر فکر می کنید برای رفتن به باشگاه باید لباس ها را جمع کنم، کیف آماده کنم، دوش بگیرم، تمام راه را پیاده روی کنم. برای رسیدن به باشگاه، یک ساعت تمرین. خسته و عرق کرده بر می گردم و… یک ورزش ساده برایت سخت ترین کار دنیا می شود. اگر با خود می گویید هدف من 15 دقیقه ورزش است و می توانم آن را اینجا در خانه انجام دهم. من برنامه امروزم را دنبال کردم. یعنی به ساده ترین شکل ذهن را متقاعد کردیم که ورزش ساده و دلپذیر است. با گذشت زمان می توانید این زمان را افزایش دهید و یا حتی به باشگاه بروید اما کم شروع کنید تا همه چیز برای شما ساده و جذاب شود. 6- افراد موفق و فعال را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید بیوگرافی آنها را بخوانید این کار به شما انگیزه می دهد که حرکت کنید و تنبلی نکنید. 7- هر روز سه مورد از مهمترین کارهای خود را یادداشت کنید و به خود قول دهید که امروز آنها را انجام خواهید داد. تکرار کنید که فقط امروز برای این کار وقت دارید. شروع کن و اگه امروز تموم نشد اشکالی نداره باز هم براش وقت پیدا میکنی.. 8- تمرینات انجام بده و در طبیعت وقت بگذار. این دو عامل باعث ترشح هورمون های شادی مانند سروتونین می شود و باعث ایجاد شادی و احساس خوب در شما می شود. این انرژی و احساس خوب به شما اجازه تنبلی نمی دهد. درمان تنبلی برای درمان تنبلی ابتدا باید بخواهیم خودمان را تغییر دهیم، شاید یک روانشناس خوب بتواند به ما در تسریع روند تغییر کمک کند، اما نقش اصلی را خود شخص بازی می کند. یکی از راه حل های موثر برای درمان تنبلی اهرم درد و لذت است این اهرم باعث می شود جای درد و لذت در ذهن ما عوض شود مثلا فردی که دوست دارد تنبلی کند باید با ذهنش کاری کند که از تنبلی متنفر باشد. چگونه یک تکه کاغذ بردارید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید، در سمت راست بنویسید اگر تا 2 سال آینده به تنبلی خود ادامه دهم چه بلایی سر خودم می آورد؟ سمت چپ بنویسید اگر تنبلی را کنار بگذارم در 2 سال آینده به چه چیزی دست خواهم یافت؟ اگر هر روز وقتم را در بیکاری بگذرانم، بخورم، بخوابم و تنبلی کنم، تا 2 سال آینده چند کیلو اضافه وزن خواهم داشت. اگر تنبل باشم، تا دو سال آینده به جایی نمی رسم، در حالی که دوستان و افراد موفق من از قبل جلوتر از من هستند. اگر تنبل باشم، هیچ کس روی من حساب نمی کند و هیچ کس مرا دوست نخواهد داشت. اگر تنبل باشم هرگز پیشرفت نخواهم کرد. تا می توانید این قسمت را طوری بنویسید که شما را عذاب دهد و ناراحت کند. اما از طرف دیگر بنویسید اگر فعال تر شوم و اهدافم را دنبال کنم تا 2 سال آینده از نظر تحصیلی و شغلی و روابط چندین پله بالاتر خواهم رفت. اگر هر روز فعال باشم، سریعتر پیشرفت می کنم، اگر برنامه، ورزش، مطالعه و… داشته باشم، عزت نفسم بالا می رود و دیگران به من احترام زیادی می گذارند. این قسمت را طوری تکمیل کنید که برای شما بسیار خوشایند باشد و احساس فوق العاده ای در شما ایجاد کند. حالا به مدت 21 روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب و عصر قبل از خواب کتاب مقدس خود را بخوانید به مرور زمان جای لذت و درد در ذهن شما تغییر می کند و از تنبلی متنفر خواهید شد هدفمند و سیر خواهید بود. از انرژی نکته بعدی این است که باید عشق و علاقه خود را پیدا کنید. ببینید چه شغل یا مهارتی را دوست دارید. کاری که حاضرید حتی مجانی انجام دهید چیست؟ این کار را دنبال کنید زیرا به شما انگیزه می دهد. علل تنبلی یکی از دلایل اصلی تنبلی این است که ما برای انجام کارها و رسیدن به اهدافمان انگیزه نداریم. چرا ما انگیزه نداریم به این دلیل است که در مکان مناسبی قرار نداریم. اگر در حرفه ای کار می کنید و دانشی را کسب می کنید که به آن علاقه زیادی دارید. شما هرگز یک فرد تنبل نخواهید بود. بنابراین مردم تنبل نیستند، فقط انگیزه کافی ندارند. البته کسی که ورزش را دوست دارد تمام وقت خود را در باشگاه و یادگیری تکنیک های جدید می گذراند. چرا؟ چون او عاشق فوتبال است. اما اگر این را به کسی که فوتبال دوست ندارد بگویید، می گویند نگران نباش پدر. چه کسی می خواهد ساعت 5 صبح به فوتبال برود؟ پس این فرد تنبل نیست، علاقه و انگیزه ای برای فوتبال ندارد. یک راه عالی برای رهایی از تنبلی رهایی از افکار منفی است برای اطلاعات بیشتر به مقاله درمان سریع افکار منفی مراجعه کنید. چگونه تنبل نباشیم و درس نخوانیم، بیشتر دانش آموزان می پرسند چگونه تنبل نباشیم و درس بخوانیم؟ پاسخ ساده است، به آینده خود فکر کنید. البته در عصر امروز همه باید خواندن و نوشتن بدانند و در یک رشته تحصیلی تجربه کسب کنند و به بالاترین درجات برسند. شما می توانید یک فرد معمولی یا موفق، نخبه، متخصص و حرفه ای باشید، اگر مطمئن هستید که دنبال کردن شما را به اهداف و رویاهایتان می رساند، دلیلی برای تنبلی وجود ندارد. اما به عنوان راه حل، همانطور که گفتیم، به خودتان جایزه بدهید. اگر دو ساعت درس بخوانم می توانم یک فیلم خوب ببینم یا یک هدیه بخرم و غیره. بعد از هر 45 دقیقه مطالعه، یادتان باشد ده دقیقه استراحت کنید، یک ربع ساعت چای بنوشید، موسیقی گوش دهید با اعضای خانواده صحبت کنید تا انرژی بگیرید و دوباره شروع کنید. در ساعات اولیه مطالعه، درس های سختی را می خوانید که دوست ندارید. ابتدا از درس های سخت شروع کنید تا وقتی تمام شد، خوشحال شوید و به بقیه درس ها برسید. یادگیری دروس دشوار را برای خود آسان و لذت بخش کنید. از ترفندهایی استفاده کنید که فکر می کنید موثر هستند. مثلاً با همکلاسی خود مسابقه ای ترتیب دهید تا درس را در زمان مشخصی بخوانید و برای یکدیگر توضیح دهید. 3 نوامبر 1401

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *