دسته بندی مقالات

دشمن سروتونین چیست؟ افزایش طبیعی و غیر طبیعی سروتونین


سروتونین چیست؟ احتمالاً این نام را بارها شنیده اید، اما شاید ندانید که چیست و چگونه برای بدن ما مفید است. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا گاهی اوقات ما نسبت به همه چیز احساس خوبی داریم و گاهی به نظرمان می رسد که دنیا غمگین است، اما نمی دانیم چگونه؟ سروتونین یکی از مهم ترین هورمون های بدن است که به ما احساس شادی و انگیزه می دهد. اگر سطح این هورمون در بدن تنظیم شود باعث آرامش و تمرکز بیشتر، خلق و خوی شاد، خواب خوب، هضم بهتر غذا، استخوان های سالم و … می شود. در این مقاله سروتونین از سیر گرفته تا پیاز و راه های طبیعی افزایش این هورمون را خواهید یافت.ما می گوییم سروتونین چیست؟ سروتونین یک هورمون ضروری برای بدن است که خلق و خوی ما را تنظیم می کند و باعث می شود در زندگی احساس خوشبختی کنیم. این هورمون به سلول‌های مغز و سیستم عصبی اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و سیگنال‌هایی را برای آنها ارسال می‌کند که می‌تواند روی کل بدن شما از خواب و غذا گرفته تا کاهش افسردگی و… کاهش سروتونین منجر به افسردگی در افراد و افزایش بیش از حد آن شود. این هورمون باعث فعالیت زیاد سلول های عصبی می شود. دیدن اعداد مشابه پیام آور خوشبختی است؟ برای اطلاعات بیشتر به صفحه شماره فرشته مراجعه کنید. دشمن سروتونین، استرس دشمن اصلی سروتونین است. استرس طولانی مدت می تواند سطح سروتونین ما را کاهش دهد. جامعه ای که تلاش می کند همه چیز را سریع و فست فود به دست آورد، جایگاه خوبی در بین مردمش باز کرده است و نقش زیادی در ایجاد این عدم تعادل دارد. یکی از موثرترین راه ها برای کاهش استرس کمک گرفتن از یک مشاور برای گرفتن وقت ملاقات با روانشناس است. لطفا از صفحه دکتر فرزانه محمدی دیدن فرمایید. عوامل ژنتیکی، مشکلات گوارشی و غیره. می تواند علت کمبود سروتونین در بدن باشد زیرا این عوامل بر جذب و تجزیه مواد غذایی ما تأثیر می گذارد و این باعث اختلال می شود و این باعث کاهش توانایی تولید سروتونین در بدن می شود. اگر درست غذا نخورید و پروتئین، ویتامین یا مواد معدنی کافی برای تولید انتقال دهنده های عصبی به بدن خود نرسانید، باعث عدم تعادل انتقال دهنده عصبی خودتان و کاهش سروتونین در بدن خواهید شد. مواد سمی مانند فلزات سنگین، آفت کش ها، مصرف مواد مخدر و برخی داروها می توانند به سلول های عصبی تولید کننده سروتونین آسیب برسانند. موادی مانند کافئین، الکل، نیکوتین و غیره، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای کاهش دهنده کلسترول باعث کاهش سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی می شوند. تغییرات هورمونی و کمبود نور خورشید از دیگر دلایل کاهش سروتونین در مغز است. هورمون سروتونین چیست؟ هورمون سروتونین، به نام 5-هیدروکسی تریپتامین (5-HT)، یک انتقال دهنده عصبی از گروه مونوآمین است که حاوی اسیدهای آمینه است. این هورمون ها نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای ما مانند تصمیم گیری، احساسات، شادی و پاداش دارند. نتیجه همه اینها به سلامت روان فرد مربوط می شود. همانطور که هورمون سروتونین از ساقه مغز یا ریشه خارج می شود، به بیشتر نواحی مغز می رسد و بنابراین بر بسیاری از جنبه های رفتار ما تأثیر می گذارد. فرآیندهای عصبی روانشناختی که توسط سروتونین تنظیم می شوند عبارتند از توجه، ادراک، انگیزه یا پاداش (افراد با سروتونین پایین به هیچ چیز علاقه ای ندارند)، عصبانیت، پرخاشگری، حافظه، مهارت های حرکتی و اشتها کدام رفتار انسانی توسط سروتونین تنظیم نمی شود؟ همچنین هورمون سروتونین مسئول تحریک قسمت هایی از مغز است که خواب و بیداری را کنترل می کند.ملاتونین یک هورمون حیاتی برای عملکرد خواب است که بدن برای تولید آن به سروتونین نیاز دارد. این هورمون در سایر قسمت های بدن نقش مهمی دارد و بیشتر هورمون سروتونین به جای مغز در دستگاه گوارش یافت می شود. 6 علامت کمبود سروتونین اگر کنجکاو هستید که بدانید علائم کمبود سروتونین چیست، در اینجا مواردی وجود دارد که نشان می دهد سطح سروتونین در بدن شما کاهش یافته است: اغلب اوقات عصبانی هستید، اگر دائما عصبانی هستید، خلق و خوی شما اغلب تغییر می کند و رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه از خود نشان می دهد، ممکن است سروتونین شما پایین باشد. اگر به دنبال راهی برای کاهش خشم شدید هستید، مقاله مدیریت خشم و عصبانیت را بررسی کنید. شما تمایل زیادی به خوردن شکلات و نان دارید. معمولا افرادی که سروتونین پایینی دارند بیشتر به خوردن کربوهیدرات علاقه دارند و خوردن شکلات و نان باعث افزایش موقت سطح سروتونین و کاهش سریع بدن آنها می شود. بدن شما گرسنه خوردن آشغال نیست بلکه به دنبال احساس خوشبختی است و چون آن را در وجودتان نمی یابید سراغ شیرینی خوردن می روید و… پرخوری یکی از علائم مهم کمبود سروتونین است. که باعث بیماری به نام بولیمیا می شود. آیا مشکل خواب دارید؟سروتونین ماده ای حیاتی برای خواب راحت و آرام است.اگر مکررا از خواب بیدار می شوید، پرت می کنید، مضطرب می شوید و … با مشکل کمبود سروتونین مواجه هستید. شما احساس نگرانی می کنید که کمبود سروتونین می تواند مشکلاتی با اضطراب، وسواس فکری، سردرگمی، استرس، وحشت شدید و غیره ایجاد کند. اشتهای شما تغییر کرده است. معمولاً وقتی خلق و خوی افراد تغییر می کند، عادات غذایی آنها نیز تغییر می کند. برخی ممکن است بیشتر بخورند تا احساس بهتری داشته باشند یا به دلیل افسردگی کمتر غذا بخورند. بنابراین خوردن زیاد یا کم می تواند یکی از علائم باشد. کمبود سروتونین سردردت زیاد شده تحقیقات نشان می دهد که کاهش سروتونین باعث افزایش سردرد می شود. نوسانات سطح سروتونین در مغز با سردردهای خوشه ای و میگرن مرتبط است. علت کاهش سروتونین در مغز معمولاً به یکی از دو دلیل مربوط می شود: نداشتن سروتونین کافی به دلایلی که در ابتدای مقاله به عنوان دشمن سروتونین ذکر شده است، سطح سروتونین پایینی دارید زیرا بدن شما به اندازه کافی سروتونین برای حفظ آن تولید می کند. تعادل . این می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی و سطوح پایین ویتامین باشد. به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین B6 و ویتامین D با کاهش سطح سروتونین مرتبط است. تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که در تولید سروتونین نقش دارد و تنها از طریق یک رژیم غذایی مناسب به دست می آید. عدم استفاده موثر از سروتونین در بدن یکی دیگر از دلایل کاهش سروتونین در مغز این است که بدن شما سروتونین تولید می کند اما نمی تواند به طور موثر و مفید از آن استفاده کند. این زمانی اتفاق می افتد که شما یا گیرنده های سروتونین کافی در مغز خود ندارید یا اگر دارید، آنها به خوبی کار نمی کنند. راه های افزایش طبیعی سروتونین بسیاری از افراد دوست دارند این ماده جادویی را بدون استفاده از داروهای سروتونین در بدن خود تولید کنند اگر از طرفداران تولید طبیعی سروتونین هستید، این راه ها برای افزایش سروتونین برای شما مناسب است. البته این روش ها می تواند علاوه بر درمان دارویی که توسط درمانگران برای افزایش سطح سروتونین در بدن تجویز می شود موثرتر باشد. 10 راه برای ترشح سروتونین که می توانید انجام دهید و احساس خوبی داشته باشید: وقت گذرانی در طبیعت بگذرانید: پیاده روی در طبیعت استرس را کاهش می دهد و روحیه انسان را تقویت می کند تنفس هوای تازه و دیدن زیبایی های دنیا باعث افزایش سروتونین در بدن می شود. حتی در روزهای ابری از آفتاب استفاده کنید: نور خورشید مفیدترین منبع طبیعی سروتونین ویتامین D است که از نور خورشید دریافت می کنیم و باعث می شود بدن ما تریپتوفان را به سروتونین تبدیل کند. مصرف مکمل های ویتامین D، B6، B12: در ماه های سرد زمستان با مصرف مکمل های ویتامین D سروتونین تولید کنید. ورزش یا هر فعالیت بدنی که دوست دارید انجام دهید: فقط حرکت کنید، از پیاده روی تا یوگا، رقصیدن و غیره. بعد از مدت کوتاهی اثر آن را خواهید دید. به موسیقی خوب گوش دهید و مراقبه کنید: گوش دادن به موسیقی خوب باعث افزایش سروتونین می شود. تشکر کنید: تمرین شکرگزاری دوپامین و سروتونین را آزاد می کند و به شما احساس شادی می دهد. نه تنها به خاطر نعمت هایی که دارید، بلکه برای هر کار مثبتی که انجام می دهید، سپاسگزاری کنید. این عمل باعث افزایش شادی ما می شود. اهداف کوتاه مدت تعیین کنید: فرد بدون هدف به مرور زمان افسرده می شود برای خود هدف داشته باشید تا انگیزه و اشتیاق ظاهر شود. موادی که سروتونین تولید می کنند به بدنتان برسانید: مصرف زردچوبه، تخم مرغ، پنیر، آناناس، سالمون، آجیل (بادام، پسته و غیره)، گوشت بوقلمون به شدت توصیه می شود. مصرف کافئین، الکل و شکر را به حداقل برسانید رایحه درمانی را امتحان کنید: حس بویایی می تواند بر ترشح دوپامین و سروتونین تاثیر بگذارد. لیمو، اسطوخودوس و غیره را بریزید. در آب جوش بگذارید و اجازه دهید عطر آن در هوا پخش شود. کارهای جدید انجام دهید: کارهایی را که قبلا انجام نداده اید امتحان کنید و کمی هیجان را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. غذای جدید تهیه کنید، ورزش های تفریحی انجام دهید و غیره. در داروخانه ها موجود است اگر نمی خواهید از مکمل ها استفاده کنید، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست و غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی یا کلم ترش بخورید. خوشبختانه مصرف پروبیوتیک ها در چندین مطالعه اخیر با کاهش علائم افسردگی و اضطراب همراه بوده است. ماساژ درمانی: با افزایش سروتونین و دوپامین، ماساژ درمانی به تنظیم خلق و خو و کاهش کورتیزول (هورمونی که در زمان استرس تولید می شود) کمک می کند. ماساژ درمانگر) ماساژ دریافت کرد و پس از 16 هفته سطح سروتونین بالایی داشت. نقد و بررسی خاطرات شاد: به خاطرات خوشی که در این سال ها داشته اید فکر کنید. تمام جزئیات را در ذهن خود مجسم کنید. فکر کردن به چیزی که به شما احساس خوبی می دهد می تواند به افزایش سروتونین در مغز شما کمک کند. به عنوان مثال، تجسم یک لحظه شاد از خاطرات خود، فکر کردن به کار خوبی که با یکی از عزیزانتان انجام داده اید، نگاه کردن به عکس ها. شما را خوشحال می کند. قرص سروتونین چیست؟ بسیاری از مردم می پرسند قرص سروتونین چیست؟ سروتونین از کجا می آید؟ برای افزایش سروتونین در بدن چه دارویی مصرف کنیم و… اول از همه باید به روانشناس مراجعه کنید، علائم و مشکلات شما را بررسی می کند و اگر فکر می کند برای افزایش سروتونین بدن به داروی خاصی نیاز دارید، آنها را بررسی کنند. شما را به روانپزشک ارجاع می دهد.روانپزشک پس از معاینه مجدد و شدت مشکل دارو تجویز می کند.همه افراد متفاوت هستند.بنابراین نمی توانیم بگوییم هرکسی که سروتونین پایین دارد باید از یک قرص استفاده کند.همچنین استفاده از این گونه داروها خود عوارض جانبی خطرناکی دارند بنابراین از مصرف هیچ دارویی به صورت تصادفی خودداری کنید. اما اگر به دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید باید بگوییم که یکی از دلایل افسردگی کاهش سطح سروتونین در مغز است، بنابراین داروهایی که برای افزایش سروتونین استفاده می شود از دسته داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، سرترالین، فلووکسامین، سلگین و غیره. همانطور که می دانید مصرف هر دارویی عوارض و عوارض جانبی دارد، داروهای افزایش دهنده سروتونین نیز همین گونه است و یکی از شایع ترین عوارض کاهش میل جنسی و مشکل در رسیدن به ارگاسم به خصوص در خانم ها است. 28 آوریل 1401

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.