تکنولوژی

آیا شکلات تلخ واقعا برای بدن مفید است؟



صدها سال است که انسان ها انواع شکلات را مصرف می کنند. اغلب این شکلات به شکل کاکائو مایع مصرف می شود که از دانه های کاکائو به دست می آید. در برخی از فرهنگ ها، شکر و شیر به شکلات اضافه می شود و در بسته بندی های فانتزی ارائه می شود. کاکائو هنوز به این روش مصرف می شود. اما این سوال مطرح شد که آیا شکلات واقعا برای سلامت بدن مفید است؟به گفته مارگی مک کالو، مدیر ارشد تحقیقات اپیدمیولوژی در انجمن سرطان آمریکا، سرخپوستان کونا در جزایر سن بلاس در پاناما فشار خون پایینی دارند که اینطور نیست. افزایش با افزایش سن؛ در نتیجه میزان سکته قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان کم است و معمولا در سنین بالا می میرند.بر خلاف تصور علمی که نمک زیاد می تواند فشار خون را بالا ببرد، این قبیله در مقایسه با میانگین نمک زیادی مصرف می کنند. مصرف ایالات متحده مک کالو از این قبیله بازدید کرد تا از رژیم غذایی آنها مطلع شود و متوجه شد که این قبیله روزانه چهار فنجان کاکائو مخلوط شده با آب و مقدار کمی شکر مصرف می کند. به خصوص که این قبیله میوه زیاد و چهار برابر ماهی معمولی آمریکایی می خورد. علاوه بر این، آنها سبک زندگی فعال تری نسبت به غربی ها دارند. به گفته جوان منسون، استاد دانشکده پزشکی هاروارد، بسیاری از مطالعات بر روی فواید قلبی شکلات تلخ متمرکز شده اند. اما آنها می توانند انحراف داشته باشند. از آنجایی که افرادی که شکلات می خورند معمولا نگران افزایش وزن نیستند.در یکی از مطالعات، محققان برنامه غذایی و سلامتی 20000 نفر را بررسی کردند و دریافتند که مصرف 100 گرم شکلات (شامل شکلات شیری) در روز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد. آنها همچنین معیارهای دیگری را برای تأثیرگذاری بر این فرآیند، مانند سیگار کشیدن و فعالیت ورزشی، بررسی کردند. اما ممکن است دلایل دیگری به جز شکلات وجود داشته باشد. محققان سپس آزمایش بزرگی را انجام دادند که علل احتمالی دیگری مانند رژیم غذایی و سبک زندگی را بررسی کرد. بر اساس این مطالعه، فواید بالقوه کاکائو را می توان به مقدار زیاد فلاونوئیدها یا ترکیبات گیاهی موجود در میوه و چای نسبت داد.وضعیت سلامت ساکنان جزیره سن بالاس، پاناما، بالاتر از حد انتظار است. مصرف منظم شکلات غنی از فلاونوئید طبق مطالعه ای با عنوان نتایج مولتی ویتامین و مکمل کاکائو که شامل 21000 شرکت کننده بود، مصرف 400 تا 500 میلی گرم مکمل های فلاونوئید کاکائو در روز ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را با کاهش فشار خون و التهاب بدن کاهش دهد. دلیل استفاده از پودر کاکائو به جای کاکائو واقعی این است که غلظت فلاونوئیدها در برندهای مختلف شکلات به دلایلی مانند نوع برداشت، تولید و فرآوری متفاوت است به عنوان مثال فلاونوئید موجود در شکلات تلخ چهار برابر فلاونوئید است. در چای؛ اما تحقیقات نشان می دهد که محتوای فلاوانول نیز در فرآیند تولید کاهش می یابد. به گفته گونتر کوهنل، استاد تغذیه و علوم غذایی در دانشگاه ریدینگ، هیچ توافقی در مورد میزان فلاوانول های کاکائو مورد نیاز برای دستیابی به مزایای سلامتی وجود ندارد، در حالی که طبق گفته سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) نزدیک به 200 میلی گرم کاکائو وجود دارد. فلاونوئیدها یا 10 گرم شکلات تلخ برای بدن مفید است، تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف روزانه 500 میلی گرم فلاونوئید کاکائو تأثیر بیشتری بر سلامتی دارد. این مقدار معادل مصرف یک شکلات کوچک 30 گرمی است. کونل می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم روش‌های افزایش محتوای فلاوانول، شکلات را به یک غذای سالم تبدیل کند. “تحقیقات نشان می دهد که فواید کاکائو برای سلامتی به دلیل مقدار فلاونول های گیاهی موجود در آن است. شکلات تلخ حاوی موادی است که ما اطلاعات زیادی در مورد آنها نداریم.” شکلات یکی از معدود منابع مولکول گیاهی تئوبرومین است. به گفته کریس آلفورد، استاد روانشناسی کاربردی در دانشگاه غرب انگلستان، اگرچه تئوبرومین از خانواده کافئین ها است و یک ماده روانگردان است، اما محرک ملایم تری نسبت به کافئین به حساب می آید و هر چه شکلات تلخ تر باشد، قوی تر است. محرک است او می افزاید: “اگر مقدار زیادی شکلات تلخ بخورید، ممکن است در نهایت یک محرک خالص دریافت کنید که خفیف تر از کافئین است. به گفته برخی از محققان، لازم نیست نگران خطر ابتلا به بیماری قلبی در شکلات باشید.” شکلات تلخ معمولا حاوی شکر است. اما یکی از راه‌های جلوگیری از قند زیاد، انتخاب شکلات‌هایی با درصد کاکائو بالا است که معمولاً درصد کاکائو بیشتری نسبت به شکلات شیری دارند. چربی اشباع بالا آیدان کسیدی، استاد دانشکده علوم زیستی در دانشگاه کینگ بلفاست، می گوید: چربی شکلات از کره کاکائو درست می شود. اگرچه اسید استئاریک اثر خنثی بر کلسترول دارد، اما یک سوم چربی موجود در کره کاکائو اشباع شده و برای سلامتی مضر است.محققان اکیدا مصرف شکلات را برای کاهش خطر بیماری قلبی توصیه نمی کنند. اما طبق یک مطالعه دیگر، مصرف منظم شکلات تلخ فوایدی برای سلامتی به خصوص برای سلامت قلب دارد.به گفته دواین ملور، متخصص تغذیه در دانشکده پزشکی استون، در حال حاضر توافقی در مورد اینکه چقدر فلاوانول کاکائو برای داشتن فواید سلامتی لازم است، وجود ندارد. . . به کاهش عادات غذایی ناسالم کمک کنید. او می گوید: مقدار کمی شکلات مضر نیست و می تواند رابطه شما با شکلات را به چالش بکشد. زیرا می توانید از آن مقدار اندک لذت ببرید و احساس گناه نکنید. تلخی شکلات نیز عامل محدود کننده ای برای مصرف آن است، مشکل این است که هر چه میزان فلاونوئید شکلات بیشتر باشد طعم تلخ آن بیشتر می شود و هر چه تلخ تر باشد کمتر در بازار موجود است. ملور بیان می‌کند، “میان مقدار مفید کاکائو و لذت بردن از آن رابطه غیرمستقیم وجود دارد… چربی و شکر جذب فلاونوئیدها را برای بدن آسان‌تر می‌کند.” برخی از این فلاونوئیدها ترکیبات بیولوژیکی پیچیده‌ای هستند. و یکی از راه های جذب آنها افزودن شکر است. کانل بیشتر می افزاید: شکلات غذای سالمی نیست و با توجه به میزان قند و چربی در بیشتر شکلات ها، فواید فلاوانول ها در مقایسه با اثرات شدید پرخوری ناچیز است. این شرکت ها بیشتر بر حفظ طعم و مزه متمرکز هستند تا مزایای سلامتی. اما اگر فرآیند حفظ طعم دانه های کاکائو به تولید شکلات سالم تری نیز منجر شود، چه نتایجی می توان به دست آورد؟به گفته مارتین اودر، یکی از بنیانگذاران برند Firetree Chocolate، دانه های کاکائو در جزایر سلیمان رشد می کنند. در اقیانوس آرام و در زمان مناسب بلوغ برداشت می شود. سپس کشاورزان غلاف های کاکائو را باز می کنند و فرآیند شش روزه تخمیر و سپس خشک کردن کاکائو را آغاز می کنند. مقداری از لوبیای خشک شده به بریتانیای کبیر و شرکت فایرتری فرستاده می شود تا در آنجا به طور کامل برشته شود. افزودن لبنیات و شکر به شکلات می تواند به جذب فلاوانول های گیاهی کمک کند. در سال های اولیه قرن بیستم همه چیز تغییر کرد. شرکت های شکلات سازی به دو محصول کشاورزی وابسته هستند: 1. محصول اصلی که از نوامبر تا ژانویه برداشت می شود. 2. محصول میانی که فصل برداشت آن از دی تا خرداد بوده است. اودیر می گوید: واسطه ها کوچکتر و کمی بدتر بودند و اول فروخته نمی شدند. شرکت‌ها آن‌ها را با تخفیف خریداری کردند و کشاورزانی که متوجه شدند دانه‌های باکیفیت را به قیمت ارزان می‌فروشند، محصول میانی را با محصول اصلی مخلوط کردند. به همین دلیل، شرکت‌های شکلات‌سازی دانه‌هایی با اندازه‌های مختلف دریافت کردند که به زمان‌های پخت متفاوتی نیاز داشت. در نتیجه تصمیم گرفتند پوسته شکلات ها را باز کنند تا فقط دانه های کاکائو بپزند. تفت دادن کل کاکائو به جای لوبیا اغلب در دمای پایین تری برای مدت طولانی تری انجام می شود. می دانیم که اگر گیاهان را برای مدت طولانی بپزیم، مواد مغذی آنها کاهش می یابد. اما صرف نظر از اینکه آیا می توان این فرضیه را در مورد شکلات تلخ و میوه های آن به کار برد، دانه های کاکائو به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.اگرچه فلاوانول ها علاوه بر شکلات در غذاهای مختلف نیز یافت می شوند، اما می توانید شکلات تلخ را در رژیم غذایی سالم خود بگنجانید. منسون معتقد است: مصرف چند بار شکلات تلخ در هفته تا زمانی که از مصرف کالری زیاد خودداری کنید منطقی است. اما نباید به شکلات به عنوان یک غذای سالم فکر کنید که بتوانید بیشتر از آن استفاده کنید. برای افزایش جذب فلاوانول ها از طریق غذا، علاوه بر مصرف چای و انواع توت ها و سایر میوه ها، می توان به میزان متوسط ​​شکلات با درصد کاکائو بالا نیز مصرف کرد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.