تکنولوژی

آیا باید هشت لیوان آب در روز بنوشید؟



کاملاً مشخص نیست که این افسانه که مردم باید روزانه هشت لیوان آب بنوشند از کجا می آید، اما احتمالاً همه ما آن را شنیده ایم. شواهد این ادعا تا حد زیادی نادرست است. مطالعات گذشته بر این است که مردم به خاطر بسپارند که در طول روز چقدر آب می‌نوشند. این نوع مطالعات کمی مبهم هستند.برای بدست آوردن تخمین دقیق تری از میزان آب مورد نیاز ما، یک مطالعه جدید شامل 5600 نفر در هر سنی از 26 کشور جهان بود. محققان به شرکت کنندگان 100 میلی لیتر آب با 5 درصد آب دارای برچسب مضاعف دادند.آب دارای برچسب مضاعف معمولاً برای آزمایشات متابولیسم استفاده می شود زیرا راهی برای ردیابی سرعت حرکت مواد شیمیایی در بدن فراهم می کند. این نوع آب حاوی یک ایزوتوپ غیر معمول هیدروژن به نام دوتریوم (هیدروژن سنگین) است. این ایزوتوپ دارای یک نوترون اضافی در هسته خود است که باعث می شود اتم هیدروژن سنگین دو برابر سنگین تر از یک اتم هیدروژن معمولی باشد که فقط یک پروتون دارد و نوترون ندارد. نوشیدن مقادیر کمی از آب حاصل که 10 درصد سنگین‌تر از آب معمولی است، هیچ خطری برای سلامتی ندارد. برای تولید آب دارای برچسب مضاعف، این آب سنگین با آبی که حاوی ایزوتوپ اکسیژن به نام اکسیژن 18 است که دارای 8 پروتون است مخلوط می‌شود. 10 در هسته اش نوترون دارد (به جای حالت عادی که هر کدام 8 عدد دارد) مخلوط می شود. این ایزوتوپ یکی از ایزوتوپ های پایدار و طبیعی اکسیژن است که 0.2 درصد از هوایی که تنفس می کنیم را تشکیل می دهد. دیل شولر، متخصص تغذیه می‌گوید: «اگر میزان ایزوتوپ‌های پایداری را که فرد در طول یک هفته از طریق ادرار دفع می‌کند اندازه‌گیری کنید، ایزوتوپ هیدروژن می‌تواند به شما بگوید که چه مقدار آب جایگزین می‌شود و چه مقدار ایزوتوپ اکسیژن دفع می‌شود.» و یکی از نویسندگان این مطالعه. این به ما می گوید چقدر کالری می سوزانند.” آزمایشگاه دانشگاه ویسکانسین که شولر در آن کار می کند در دهه 1980 شروع به آزمایش آب دارای برچسب مضاعف بر روی انسان ها کرد. مقالات مرتبط: تیم شولر در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Science Daily نشان می دهد که مصرف آب مصرف آب با توجه به سن، جنس، سطح فعالیت و آب و هوا بسیار متفاوت است.محققان در مطالعه خود نوشتند: “مطالعه حاضر به وضوح نشان می دهد که دستورالعمل های مربوط به آب آشامیدنی برای همه یکسان نیست و پیشنهاد عموماً پذیرفته شده است که باید هشت لیوان آب بنوشیم. (حدود دو لیتر) در روز، بدون شواهد عینی گردش آب در مردان 20 در زنان 30 ساله و زنان 20 تا 55 ساله بیشتر است و پس از 40 سالگی در مردان و پس از سن کاهش می یابد. در زنان 65. شیرخواران به عنوان درصدی از کل آب بدنشان بیشترین گردش آب را دارند و روزانه حدود 28 درصد آب بدنشان جایگزین می شود.در همین شرایط مردان حدود نیم لیتر آب مصرف می کنند. آب بیشتر از زنان به عنوان مثال، یک مرد 20 ساله که ورزشکار نیست 70 کیلوگرم وزن دارد و در یک کشور پیشرفته در سطح دریا با رطوبت 50 درصد و دمای متوسط ​​10 درجه سانتیگراد زندگی می کند، گردش آب حدود 2.3 لیتر در روز است. گردش آب یک زن غیرورزشی هم سن و سال در همان منطقه حدود 2.7 لیتر در روز است و اگر میزان انرژی مصرفی فرد دو برابر شود گردش آب روزانه حدود یک لیتر افزایش می یابد. به ازای هر 50 کیلوگرم وزن اضافی، گردش آب 0.7 لیتر در روز افزایش می یابد. افزایش 50 درصدی رطوبت، مصرف آب را 0.3 لیتر افزایش داد. برخی از افراد در این مطالعه گردش آب بسیار بالایی داشتند: 13 زن که بیش از 7 لیتر آب در روز دریافت کردند. این ورزشکاران یا باردار بودند یا در هوای گرم. 9 مرد بیش از 10 لیتر آب در روز مصرف می کردند و افراد بسیار فعال، ورزشکار یا افراد محلی بودند که سطح فعالیت بالایی داشتند. شولر می‌گوید: «این تفاوت به این معنی است که نشان دادن میانگین منطقی نیست. گردش آب در زنان باردار در طول سه ماهه سوم بارداری و در دوران شیردهی افزایش می‌یابد. افرادی که در محیط‌های داخلی با دمای کنترل شده در کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کردند، آب ضعیف‌تری داشتند. گردش خون نسبت به افرادی که در کشورهای در حال توسعه به عنوان کارگر یا شکارچی زندگی می کردند. محققان نوشتند که این به دلیل رشد انفجاری جمعیت و تغییرات آب و هوایی است که جهان در حال حاضر با آن مواجه است. دستورالعمل های دقیق برای میزان آب مورد نیاز مردم در شرایط مختلف این مقاله در مجله Science منتشر شده است.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *